بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ «فَالَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ» حج،‌ آیه 50

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام؛

ضمن تشکر از حسن اعتماد حضرت عالی و اختصاص وقت به این امر مبارک؛

لطفاً به سوالات زیر پاسخ دهید؛

 

1-لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید. (تحصیلات و تحقیقات و…)

در تحصیل حوزوی: سال 91 سطح دو عمومی و در سال 93 سطح 3 فلسفه اسلامی را در تربیت مدرس و سطح 4 فلسفه را در مجتمع معصومیه به پایان رساندم.

در تحصیل دانشگاهی: سال 90 کارشناسی رشته ریاضیات محض و سال 93 کارشناسی ارشد عرفان و تصوف را به پایان رساندم.

تالیفات متعدد از جمله غدیر میعادگاه علویون و تاثیر قرآن بر شعر دفاع مقدس و… از بنده چاپ و منتشر شده و همچنین مقالات متعدد از جمله آزادی احتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی و سرانجام نفس از دیدگاه فارابی و… ارائه نموده ام.

و همچنین فعالیت های علمی و اجرائی از جمله:

استاد راهنما و استاد مشاور در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری

همکاری با سپاه به عنوان فرمانده بسیج طلاب خواهران قزوین و اداره اوقاف و…

 

2-در چه حوزه ای مشغول فعالیت هستید؟ کمی از سوابق و افتخارات توضیح دهید.

استاد حوزه و دانشگاه – مبلغ و فعال فرهنگی – موسس و مدیر مسئول مهدکودک یاران

 

3-انگیزه شما برای ورود به این عرصه چه بوده؟ در مورد ضرورت فعالیت در این عرصه توضیح دهید.

از جمله مواردی که همیشه دغدغه بنده بوده، این است که طلاب صرفا در حوزه باقی بمانند و تمام همّ و تلاش شان صرف تربیت طلابی بشود که آنها نیز در همین حوزه باقی بمانند و این چرخه تکرار شود، بدون اینکه نفعی به جامعه برسد و بدون اینکه این موارد آموخته شده در حوزه به عرصه مردم و جامعه برسد؛ ان شاالله این حرکت اقدامی موثر برای حضور طلاب در عرصه مشاغلی باشد که جای خالی طلاب در آن کاملا احساس می شود

 

4-لطفاً از تجربیات خود در دوران خدمت بفرمایید.

در دورانی که امدادگر بودم، جهت تجربه شرایط سخت، اردویی در یکی از کوهستان های خشک داشتیم، (شرایطی مانند نبود امکانات اولیه، استراحت روی خاک سرد همراه با تمامی حشرات موجود در منطقه، نبود امکانات اولیه تغذیه و آب شرب و…) در عرصه تبلیغ هم تجربه اردوهای جهادی متعدد، سفرهای تبلیغی به جنوب و غرب کشور، گاهی به عنوان مبلغ و گاهی به عنوان راوی و…

 

5-چه توصیه ای دارید برای طلابی که قصد ورود به این عرصه دارند؟ برای کسب موفقیت چه مولفه هایی نیاز است؟

شناخت شرایط جامعه در اولویت است، ولی قبل از آن احتیاج به یادگیری نوع تعامل با مردم، و خودسازی ویژه دارد، تا بعد از ورود به مشاغل گوناگون، به عنوان چهره و الگویی که باقی اعضا به او تأسی کنند مطرح شود، نه به عنوان چهره منفی از دین.

 

6-طلاب چگونه می توانند وارد این عرصه بشود؟ مجرای استخدام و اشتغال؟

با یک نگاه اگر به امنیت شغلی نگاه شود، از مجرای استخدام باید اقدام شود اما اگر این ورود به چشم حرکت جهادی باشد، خیر می تواند به هر نحو و طریقی رخ دهد (البته به گونه ای نباشد که دغدغه معیشت، مخلّ فعالیت فرد و از بین برنده ذهن آزاد وی باشد)

و صد البته این امر با برگزاری نشست و… از نوع بصیرتی و سیاسی و… نتیجه نمی دهد، طلبه باید در بین مردم، و همگام با مردم در شرایط جامعه نفس بکشد تا وضعیت های متفاوت و نوع عکس العمل در مقابل آن را درک کند.

 

7-چه توصیه ای دارید برای مدیران حوزه های علمیه، در مورد برنامه آموزشی متناسب با عرصه فعالیت شما؟

مدیران مدارس باید در نظر داشته باشند، باید علاوه بر اینکه به درس و مباحثه طلاب اهمیت می دهند و این امر را برای طلاب (به درستی) در اولویت می گذارند؛ تمام زمان طلاب را اختصاص به این مطلب ندهند، به گونه ای که بسیار شاهد آن هستیم، طلاب بعد از اتمام تحصیلات وقتی وارد جامعه می شوند، به قدری دور از مباحث، افکار و افعال رایج مردم هستند، که گویی از سیاره دیگر آمده اند!

 

با تشکر

رزقی نو

رزقی نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *